Regisseur Arne Sybren Postma presenteert Pippi & Pan<< Terug naar Nieuws overzicht

Komende winter staat het Zuiderparktheater in het teken van twee bekende deugnieten: Pippi Langkous en Peter Pan. In dit interview vertelt regisseur Arne Sybren Postma meer over deze gloednieuwe muziektheaterwandeling.

Een toneelstuk over Pippi Langkous en Peter Pan – wat een leuke combinatie! Hoe kwamen jullie erop?
Na het succes van SCROOGE! in 2017 stelde ik mezelf de vraag, wat voor een stuk zouden mensen graag willen zien? Het moest een familie-actie voorstelling worden, iets dat ook goed met een Kerstsfeer of -gedachte te rijmen valt, iets met veel participanten, dat op een onverwarmde buitenlocatie kan. Voor het echte kerstgevoel ging ik terug naar mijn eigen jeugdherinneringen, waarin de Kerstvakantie toch wel stond voor lekker veel tv kijken in een warm en gezellig huis. Kinderfilm dus. Vervolgens vroeg ik me af hoe het zou zijn als je dat gevoel altijd zou kunnen bewaren, dus als je eigenlijk nooit groot zou worden. Dan kom je al snel uit bij Pippi Langkous. En Peter Pan. Hij heeft zelfs een eigen syndroom in de psychologie. Het leek me een mooie uitdaging om deze twee figuren in één verhaallijn te combineren.

Hoe is jouw samenwerking met script-schrijfster Marian?
Marian is naast een geweldige auteur ook zelf regisseuse en dus gewend niet alleen mooie teksten te maken, maart ook over de ontwikkeling van personagers na te denken en een sluitende verhaallijn te maken. Dramaturgisch is ze ijzersterk. Wat heel prettig is aan Marian is het gevoel dat als ze eenmaal ‘aan’ is, ze ook niet meer is te stoppen. Als ik een goed idee opper, zie je haar ogen schitteren, en maakt ze er echt helmaal haar eigen ding van. Na een of twee brainstormsessies, wat inlezen en een groffe verhaallijn bedenken, laat ik het met een gerust hart aan haar over.

Er gebeurt zo veel in het toneelstuk! Kun je een tipje van de sluier oplichten? 
Tsjemig, er gebeurt teveel om op te noemen: Werken met kinderen is enorm inspirerend – er zitten een hoop mooie onbevangen karakters tussen, die geen blad voor de mond nemen. Ze werken ook allemaal keihard. Werken met live muziek op buitenlokaties zorgt voor een onvergelijkbare atmosfeer. Ook de samenwerking in het artistieke team tussen choreograaf, componist, muzikaal leider, en vormgevers: zien hoe de puzzelstukjes van al die disciplines uiteindelijk in elkaar vallen, dat is het mooiste wat er is.

Vanwege de verhaallijn zijn er veel acteurs en actrices. Kun je wat vertellen over de samenwerking met deze grote, diverse groep?
Bij de volwassenen zijn het stuk voor stuk ervaren amateurspelers, met sommigen werk ik al jaren, anderen zijn nieuw, maar geen van allen hebben ze ook maar enkele schroom om met elkaar de scènes aan te gaan. De samenwerking tussen de volwassenen en de kinderen is ook heel mooi om te zien. In veel scènes staat de volwassene toch min of meer in dienst van de verhaallijn van de kinderen, dus veel volwassenen moeten dienstbaar spelen. Dat voelen ze zeer goed aan. Veel van de volwassenen hebben daarnaast ook nog dubbelrollen te spelen, dat maakt het voor spelers vaak interessant, want dan mag je die rollen goed van elkaar onderscheiden.

Zijn er overeenkomsten met SCROOGE! uit 2017, welke jij ook regisseerde?
Een van de grootste verschillen is wel dat ik het publiek ditmaal begeleid van lokatie naar lokatie; waar we bij SCROOGE! het publiek gewoon loslieten als in een soort winters-pretpark en ze zelf naar de attracties op zoek moesten. Dat gaf veel vrijheid, en sommigen vonden dat fijn, maar anderen vonden dat een lastig concept, omdat mensen niet alle scènes op een avond konden bekijken. Ditmaal hebben we er toch voor gekozen om het publiek meer een vastgestelde route te laten lopen, zodat ze ook geen scènes kunnen missen.

Hoe belangrijk is het Zuiderpark(theater) als locatie een rol in Pippi & Pan?
In feite maken we locatietheater – de locaties zijn zeer bepalend voor de scènes die we daar spelen. We zullen het in veel gevallen moeten doen met minimale ingrepen in de natuurlijke omgeving,  of gebruik maken van het ’straatmeubilair’ dat al aanwezig is. Het Zuiderparktheater zelf biedt faciliteiten als licht en geluid, en is daardoor wat geschikter voor een scene waarin je een sterke eigen vormgeving kwijt wil. Daar gaan we ook zeker gebruik van maken.

Waarom moeten mensen deze voorstelling echt gaan zien?
Omdat als je het mist, je gek wordt van iedereen die het er nog dagen lang over heeft… haha! Het is uniek Haags locatietheater, een winterwandeling en muziekdansvoorstelling in één!


Pippi & Pan is een voorstelling voor volwassenen en oudere kinderen (8+). Kaarten en consumptiemunten kunnen worden besteld via de Zuiderparktheater website:

Koop kaarten voor de TRY-OUT op maandag 23 december.
Koop kaarten voor de PREMIÈRE op donderdag 26 december.
Koop kaarten voor de voorstelling op vrijdag 27 december.
Koop kaarten voor de voorstelling op zaterdag 28 december.
Koop kaarten voor de MATINEE voorstelling op zondag 29 december.