Rogier Strijbis (concertmeester Sweelinckorkest): “Wagner wordt nogal vaak ten onrechte ondergewaardeerd”<< Terug naar Nieuws overzicht

Vrijdag 8 juni is de start van een reeks Lustrumconcerten van het Sweelinckorkest die zijn 140-jarig bestaan viert. Speciaal voor de voorstelling in het Zuiderparktheater spraken we met Rogier Strijbis, concertmeester, en Daniëlle Ploumen, eerste hoorniste, over het aankomende Lustrumconcert en Der Ring ohne Worte van Richard Wagner.

140 jaar Sweelinckorkest is behoorlijk bijzonder, maar wat is nu precies UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck?
Rogier: Het is een fantastische groep mensen die zich naast hun drukke studie inzetten om met elkaar mooie muziek te maken.

Uiteraard blijven we studenten: na de repetitie wordt er standaard samen geborreld. Het samen muziek maken schept een hechte band, wat er ook weer voor zorgt dat het orkest naar elkaar toe groeit en mooiere muziek maakt.

Het Sweelinckorkest bestaat normaliter uit ongeveer 80 studenten, dit keer zijn het er 105. Zijn er bijzondere instrumenten die bespeeld worden speciaal voor Der Ring ohne Worte?
Daniëlle: Ja, die zijn er zeker. Bij het slagwerk is een heel assortiment aan ijzerwerk en bij de hoorns worden Wagnertuba’s en stierhoorns gebruikt.

De eerste opname van Der Ring ohne Worte was in 1987 met de Berliner Philharmoniker. Inmiddels is het door meerdere orkesten uitgevoerd. Jullie zijn het eerste Nederlandse amateurorkest die zich aan Der Ring ohne Worte waagt. Waarom is er gekozen voor dit stuk?
Rogier: We hebben gekozen voor dit stuk omdat het een grote en mooie uitdaging is voor het orkest, maar ook bijzonder is om te aanschouwen, vanwege het grote orkest en de bijzondere instrumenten.

Foto Rogier interview (Jan Harryvan)

De muziek van Wagner wordt weinig uitgevoerd. Ook merk ik dat weinig mensen om mij heen zijn muziek eigenlijk kennen. Wagner wordt nogal vaak ten onrechte ondergewaardeerd: luisteraars bestempelen het vaak als ‘bombastisch’ en ‘lomp’, waar ik het totaal niet mee eens ben. Hij componeerde juist ook heel intieme en romantische passages. Bijvoorbeeld de opening uit Das Rheingold, de afscheidsgroet van Wotan, de woudvogel of Siegfrieds treurmars. Stuk voor stuk erg mooie momenten.

Ik hoop dat we met onze concerten de bezoekers écht kennis kunnen laten maken met Wagner en hopelijk deze onterechte vooroordelen kunnen laten verdwijnen.

Kun je iets vertellen over hoe jullie beginnen aan een stuk en sinds wanneer jullie Der Ring ohne Worte oefenen? 
Daniëlle: In december begonnen we met het beluisteren en bekijken van de muziek. Voor onze inleving in Der Ring ohne Worte was het belangrijk om de opera te begrijpen, zodat we het verhaal aan het spelen konden relateren. Keer na keer werden verschillende passages mooier, tot uiteindelijk het gehele stuk tot leven kwam.

Der Ring ohne Worte is een gecomprimeerde versie van Richard Wagners Ring des Nibelungen, 15 uur aan muziek en zang is verkort tot 75 minuten zonder woorden. Wat kun je nog meer vertellen over het stuk? 
Rogier: Wagner heeft met zijn Ring des Nibelungen een eigen wereld geschapen, gebaseerd op de Griekse, Romeinse, Germaanse een Noorse mythen. Het gaat over goden, reuzen, dwergen en mensen. De muziek die hij bij deze ringcyclus heeft geschreven is zo beeldend, dat de grote lijnen van het verhaal ook in Der Ring ohne Worte goed gevolgd kunnen worden. De muziek staat op zichzelf.

De muziek van Wagner is niet makkelijk: elk orkest lid heeft flink moeten studeren om zijn/haar eigen partij onder de knie te krijgen. Het uitvoeren van de complete Ring des Nibelungen zou zowel fysiek als mentaal te veel voor ons worden. Zelfs sommige beroepsmusici deinzen daarvoor terug.

De vaste locatie voor het symfonieorkest is in Amsterdam, maar jullie starten jullie binnenlandtournee in het Zuiderparktheater in Den Haag. Waarom is er gekozen om in dit openluchttheater op te treden? 
Daniëlle: Het Zuiderparktheater is een mooi begin van de concertreeks omdat het de inleiding is van hoe we het tournee eindigen; in de warme zon met een zomers briesje in Georgië!

Foto Daniëlle Interview (Desiree Janssen)

Pepijn Lanen, ook wel bekend als Faberyayo uit De Jeugd van Tegenwoordig, zal een gesproken inleiding houden voorafgaan aan het concert op 8 juni. Dat is best bijzonder. Waarom hebben jullie gekozen voor Pepijn Lanen?
Rogier: Pepijn Lanen is vooral populair bij jongeren en staat bekend om zijn creatieve spel met woorden. Wij hopen met zijn komst een breder publiek aan te spreken en met zijn inleiding de bezoekers voor te bereiden op de muziek die ze gaan horen.

Voor diegene die niet bekend zijn met de werken van Richard Wagner, het symfonieorkest of opera in het algemeen, waarom zou Der Ring ohne Worte een goede start kunnen zijn voor diegene om te beluisteren?
Daniëlle: Der Ring ohne Worte is niet zomaar een opera. Met dit brede scala aan speciale instrumenten en toewijding van het orkest spreekt de muziek tot iedereens verbeelding.

Kaarten voor het Lustrumconcert in het Zuiderparktheater zijn verkrijgbaar via onze website.

Fotografie (uitgelichte afbeelding en Rogier): Jan Harryvan, (Daniëlle): Desiree Janssen.